سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آرامش طوفانی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

شهدا زمینی بودند عین ما ... !

    نظر

 

 

بی آنکه بدانی مسعود ده نمکی عضو انصار حزب الله بوده یا نه ، بی آنکه بخواهی درباره ی آزادی وعقایدش در گذشته ویا حتی امروز بحث کنی و آنرا به نقد بکشی ، بی آنکه تلاش کنی از بازیگر زن  فیلم بپرسی برخورد ده نمکی سر صحنه چگونه بوده یا نظرش چیست درباره ی اینکه ده نمکی سالها پیش با ظاهر اوو امثال او مشکل داشته یا نه ، به دیدن اخراجی ها برو !

اصلا نمیخواهد فکر کنی به دیدن یک فیلم جنگی میروی وبعد نتیجه بگیری  ده نمکی در ساخت فیلم جنگی تبحری ندارد و با حاتمی کیا یا ملاقلی پور قابل مقایسه نیست  یا مثلا فکر کنی به دیدن یک فیلم طنز میروی وبعد هم بگویی صد رحمت به همان ترش وشیرین خودمان !

فکر کن می روی  روایت آدمهایی را ببینی که عین خودت هستند ممکن است نمازشان قضا شود یا حتی خالکوبی روی دستشان صور قبیحه نامیده شود

فکر کن به دیدن فیلمی می روی که دیروز آدمهای امروز از جنگ بر گشته را نشانت میدهد . مگر نه انکه می گویی خیلی ها رفتند جبهه وحالا فقط به دنبال غنیمت اند وبس؟ مگر نه آنکه می گویی خیلی ها رفتند جبهه برای گرفتن یک عکس یادگار و یک دیگ آش پشت پا ودر بوق وکرنا کردن که ما هم بله !! مگر نه آنکه می گویی دین به یک من ریش و یک تسبیح ویک انگشتر عقیق وهر روز 5 بار به نیت 5 تن تقبل الله گفتن نیست ؟ ویا روی زیبای سکه ؛ آدمهایی که از دین فقط جهنمش را نمی شناسند، آدمهایی که مصداق دین اند . رفتارشان، منش وبرخوردشان با آدمهای جاهل عین دین است

با این تفاسیر وبا این نگاه اخراجی ها دیدن دارد

 

در نقدها می خواندم :

1- کارگردان موضوع خوب وپر کاری را انتخاب کرده اما نتوانسته آن جور که باید آنرا پرورش دهد

پاسخ آرام : در اینکه موضوع فیلم جالب است شکی نیست چرا که ما اصولا تمایل داریم بدارین سرگذشت افرادی که خلاف جهت آب حرکت می کرده اند وبا جماعت هم رنگ نبوده اند به کجا ختم می شود . باید دید هدف نویسنده از ساخت فیلم چه بوده ؛ هدف بررسی وتحلیل ساختای و اجتماعی این موضوع بوده یا صرفا تلاش کرده موقعیت هایی را به تصویر بکشد.در صورت صحت مورد دوم ، نیازی به نتیجه گیری نیست نتیجه از پیش معلوم است ! وشما فقط صحنه هایی از واقعیت مدرسه ای به نام جبهه را می بینید، همین !

 

2- بعضی منتقدین معتقدند شوخی ها ولودگی های فیلم آنقدر افراطی است که کلمه ی بی ادبی تعریف بهتری برای ان است

پاسخ آرام : از کلمه ی بی ادبی فقط در یک صحنه از فیلم میتوانم یاد کنم که آن هم برای آرام بیشتر آموزنده بود تا بد آموزی ! "جهل" مهم ترین دلیل برای به وجود آن موقعیت به قول اساتید بی ادبانه بود. ناآگاهی حتما از شما آدم بی ادب ، ادم متحجر ، آدم بد دین و ... می سازد البته در اینکه آیا نمی توان صحنه ای مناسب یاد آوری این نکته ( جهل و عواقب ان ) و در عین حال خنده دارجایگزین این صحنه ی مشمئز کننده کرد یا خیر، جای تامل است

 

3- عدیه ای معتقدند فیلم محصول زمانه ی خویش است وتو زیاد مایل به تکرار تماشای آ ن نیستی

پاسخ آرام : همه چیز بستگی به هدف تماشاگر برای دیدن دارد. اگر مثل بسیاری از فامیل و دوستان آرام به نیت خندیدن ویاد گرفتن چند اصطلاح با مزه وحرکت خنده دار باشی ؛ بله فیلم محصول این زمانه است .جمله ی " شب چهارشنبه است برای غافلگیری اموات صلوات " هم مثل چندین اصطلاح دیگر مثل حله ( ترش وشیرین ) ، ها ( باغ مظفر) ، ونمونه ها ی متعدد دیگر مدتی در دهانها می چرخد وبعد فراموش

می شود اما اگر به نیت یاد آوری نکاتی که میتواند زندگی ساز باشد به تماشا بروی ، این فیلم ماهی ای است که هر وقت از آب بگیری تازه است

 

4- عده ای عنوان کردند سیر تحول آدمهای فیلم معلوم نیست

پاسخ ارام : مگر فرقی هم میکند ؟؟ مهم این است که تو بفهمی شهدا همه از همان اول فرشته نبودند و میتوانستند سیر تحول داشته باشند از طرفی مگر به دیدن فیلم مستند میرویم که قرار باشد لحظه لحظه ی تحول ادمها به تصویر کشیده شود کاراکترهای فیلم انقدر زیاد هستند که پرداختن یبه هر کدام ازآ نها یک فیلم جداگانه بطلبد !

 

          تاثیر گذارترین جمله برایم سخن میرزا بود :

              نکنه میخوای خدا یه عده فرشته بفرسته تا برن بجنگن !

 

وچه زیبا یادمان می آورد شهدا زمینی بودند عین ما . تا وقتی شهدا را از زمین جدا کنی و به آنها وجهه ی آسمانی وماورایی ببخشی نمیتوانی توقع داشته باشی وقتی به دوستت یا شاگردت که نماز نمی خواند ، داستان شهیدی را می گویی که بعد از مجروح شدن به پشت جبهه منتقل شد در حالی که به پشت روی برانکارد خوابیده بود .دوستش با دیدن تکان نخوردن او شهادتش را قطعی دانست ووقتی خواست او را برگرداند تا برا ی آخرین بار چهره اش را ببیند، با صدای الحمد الله بلندداو را متوجه می کند که در حال اقامه ی نماز است در آن حال !! وبعد هم نتیجه ی اخلاقی بگیری که آنها در چنین موقعیتی خواندن نماز را ترک نکردند و او ... ؛ متاثر شوند ودرس بگیرند . شانس بیاوری با حسرت ولحنی قاطع پاسخ دهد : بابا ! اونا شهید بودن ما به گرد پای اونام نمی رسیم !!!؟؟

 

رفیق ؛

تا وقتی شهدا مال آسمان باشند و ما مال زمین ،جبهه ومناطق جنگی می شود موزه ی تاریخ باستان و یک مکان گردشگری و توریستی

تا وقتی شهدا مال آسمان باشند وما مال زمین ، شلمچه دکانی می شود برای فروش دو قطره اشک ودنیایی از ریا و ضریحی که پر از پول های نذری است وزنهایی که وول می خورند تا چفیه شان را کمی زودتر متبرک کنند با  یک مکعب شیشه ای !

تا وقتی هدا مال آسمان باشند وما مال زمین چزابه ونی هایش میشود بهترین نما برای عکس گرفتن وغروب اروند بهترین perspectivبرای  یک عکس دو نفره !

 با خودمان که رودرواسی نداریم  شهدای آسمانی که به درد ما نمیخورند ما هم آبروی آنهارا پیش خدا می بریم همان بهتر که راهمان جدا باشد. این بهترین تصمیم است .

 

با این تفاسیر اخراجی ها با همه ی ضعف ها وکاستی ها اگر لحظه ای ، حتی لحظه ای تو را وادارد به فکر کردن در این باره که : من هم بی شباهت به اونا نیستم ؛ می تونی نفس راحتی بکشی وبی توجه به همه ی نقدها به تماشای اون بری وبعد مثل این طوفانی توی دل شب به فاصله ی واقعی خودت با اونها فکر کنی نه این فاصله ی ماه من تا ماه گردونی کذایی ! می تونی به قول بایرام فیلم ( اکبر عبدی ) تقبل اللهی بگی و به دنبالش یه بسم الله وایمان بیاری که شهدا پیرو می خواهند نه عزادار وجبهه کلاس درسی ابدی است چه دیروز با صدای واقیعی توپ وتانک ورزمنده ها وچه امروز با پخش صدای ضبط شده یآن روزها از بلند گوها ی مخفی شده در زیر گونی ها همراه با طنین گرم شهید آوینی

 

تهاجم فرهنگی درموهای رنگ ومش شده وبیرون زده از زیر روسری ها ، کفشهای عروسکی و لباس های بدن نما و... خلاصه نمی شود ؛ تهاجم فرهنگی یعنی فرهنگ ما برای خودمان و فرهنگ شهدا برای خودشان ، تهاجم فرهنگی یعنی شهدا را به خیر وما را به سلامت ، همین چفیه های متبرک از گنبدو بارگاه انها در جنوب و ان حال معنوی 6-7 روزه ما را بس !

اگر بتوان پایانی برای این دل نوشته ی طوفانی در نظر گرفت باید گفت :

                       اخراجی ها به نیت قربت الی الله ببینید !!